Podkłady stalowe

Do znanych i powszechnie stosowanych na kolei podkładów drewnianych i strunobetonowych dołączyły w ostatnich latach podkłady stalowe typu ypsylon. Stosowane początkowo w niewielkich ilościach na odcinkach testowych udowodniły przez ponad dziesięcioletni okres użytkowania swoją przydatność, doskonałe właściwości zapewniające stabilność toru i minimalne wymagania związane z utrzymaniem torowiska.

 

 

 

 

 

 

Metody konstrukcyjne i dobre charakterystyki ułożenia dają możliwość używania podkładów stalowych typu ypsylon dla zastosowania w najbardziej różnorodnych wymaganiach.

ZASTOSOWANIE

  • Tory kolejowe podsypkowe

Możliwość montażu wszystkimi metodami zarówno dla nowo budowanych linii, jak i modernizowanych wykonanych z podkładów belkowych.

  • Tunele

Niska wysokość konstrukcji (mniejszy przekrój porzeczny)

  • Zwrotnice

Obszar w okolicach zwrotnic również może być wykonany z podkładów stalowych ypsylon.

  • Strefy przejściowe

Jako standardowe rozwiązania albo specjalne rozwiązania dla indywidualnych przypadków.

  • Wąski prześwit

Każda szerokość toru może być realizowana poprzez zmiany długości głównych podpór.

  • Tor zębaty

Zębatka może być zamontowana w dolnej pozycji poprzez spawania lub śrubowanie.

 

BUDOWA I TYP KONSTRUKCJI

Główna część podkładu wykonana jest z elementu o przekroju dwuteowym IB 100 S.

Elementy mocujące szynę są już w pełni dopasowywane podczas produkcji. W momencie ułożenia szyny w odpowiednim miejscu na podkładzie łapki sprężyste mogą zostać przesunięte na stopkę szyny poprzez poluzowanie wkrętu torowego. W celu poprawnego umieszczenia szyny należy wkręty torowe dokręcić momentem o wartości ok. 200 Nm.

Opatentowany punkt podparcia S15 umożliwia szynie podwójny punkt podparcia. Działające siły są przenoszone na podkład przez nakładki.

Pochylenie 1:20 lub 1:40 jest realizowane poprzez płyty pośrednie. Szyna jest umieszczona w odpowiedniej    pozycji za pomocą łapki sprężystej Skl 14, która jest  przytwierdzona wkrętem torowym w połączeniu z dyblem.

 

 

PODKŁĄDY I WYMAGANIA DLA PODSYPKI

 

  • Ilość podkładów na 1 kilometr

 

  • Szerokość i wysokość toru

 

 

Wykorzystanie podkładów stalowych typu ypsylon prowadzi do zmniejszenia zarówno szerokości jak i wysokości przekroju poprzecznego projektowanej nawierzchni kolejowej. Tak rozwiązanie prowadzi do zmniejsza o 40 % objętości wykorzystanej podsypki. Konsekwencją tego rozwiązania jest redukcją kosztów tłucznia.

 

 

 

 

Realizacja: Agencja WMC