Do znanych i powszechnie stosowanych na kolei podkładów drewnianych i strunobetonowych dołączyły w ostatnich latach podkłady stalowe typu ypsylon. Stosowane początkowo w niewielkich ilościach na odcinkach testowych udowodniły przez ponad dziesięcioletni okres użytkowania swoją przydatność, doskonałe właściwości zapewniające stabilność toru i minimalne wymagania związane z utrzymaniem torowiska.
Metody konstrukcyjne i dobre charakterystyki ułożenia dają możliwość używania podkładów stalowych typu ypsylon dla zastosowania w najbardziej różnorodnych wymaganiach.
ZASTOSOWANIE
- Tory kolejowe podsypkowe
Możliwość montażu wszystkimi metodami zarówno dla nowo budowanych linii, jak i modernizowanych wykonanych z podkładów belkowych.
- Tunele
Niska wysokość konstrukcji (mniejszy przekrój porzeczny)
- Zwrotnice
Obszar w okolicach zwrotnic również może być wykonany z podkładów stalowych ypsylon.
- Strefy przejściowe
Jako standardowe rozwiązania albo specjalne rozwiązania dla indywidualnych przypadków.
- Wąski prześwit
Każda szerokość toru może być realizowana poprzez zmiany długości głównych podpór.
- Tor zębaty
Zębatka może być zamontowana w dolnej pozycji poprzez spawania lub śrubowanie.
BUDOWA I TYP KONSTRUKCJI
Główna część podkładu wykonana jest z elementu o przekroju dwuteowym IB 100 S.
Elementy mocujące szynę są już w pełni dopasowywane podczas produkcji. W momencie ułożenia szyny w odpowiednim miejscu na podkładzie łapki sprężyste mogą zostać przesunięte na stopkę szyny poprzez poluzowanie wkrętu torowego. W celu poprawnego umieszczenia szyny należy wkręty torowe dokręcić momentem o wartości ok. 200 Nm.
Opatentowany punkt podparcia S15 umożliwia szynie podwójny punkt podparcia. Działające siły są przenoszone na podkład przez nakładki.
Pochylenie 1:20 lub 1:40 jest realizowane poprzez płyty pośrednie. Szyna jest umieszczona w odpowiedniej pozycji za pomocą łapki sprężystej Skl 14, która jest przytwierdzona wkrętem torowym w połączeniu z dyblem.
PODKŁĄDY I WYMAGANIA DLA PODSYPKI
- Ilość podkładów na 1 kilometr
- Szerokość i wysokość toru
Wykorzystanie podkładów stalowych typu ypsylon prowadzi do zmniejszenia zarówno szerokości jak i wysokości przekroju poprzecznego projektowanej nawierzchni kolejowej. Tak rozwiązanie prowadzi do zmniejsza o 40 % objętości wykorzystanej podsypki. Konsekwencją tego rozwiązania jest redukcją kosztów tłucznia.