Railway gft Polska oferuje szeroką gamę akcesoriów do różnych typów przytwierdzeń, zarówno sztywnych jak i sprężystych, dla wszystkich rodzajów szyn. Przytwierdzenia szyn stosuje się w zależności od kategorii linii kolejowej. W naszej ofercie znajdą Państwo rozwiązania dla każdego typu konstrukcji.
 

Przytwierdzenia do nawierzchni kolejowej i tramwajowej

W przypadku linii kolejowych lub tramwajowych, w zależności od typu torowiska stosowane są różne rodzaje przytwierdzeń. Rozwiązaniami najbardziej rozpowszechnionymi w Polsce

są przytwierdzenia klasyczne typu „K”, przytwierdzenia śrubowo-sprężyste z łapką Skl-12 oraz przytwierdzenia sprężyste z łapką SB.

a) Przytwierdzenie śrubowe typu „K” (klasyczne)
  • na podkładzie drewnianym:

Przytwierdzenie śrubowe typu "K"

 
  • Na podkładzie drewnianym
 

1. szyna; 2. przekładka podszynowa; 3. śruba stopowa; 4. łapka; 5. wkręt mocujący; 6. nakrętka; 7. pierścień sprężysty;
8. podkładka żebrowa

* Podkładka żebrowa 4 lub 6 – otworowa,
** D la szyny 60E1 zalecane jest stosowanie pierścieni podwójnych do wkrętów mocujących, natomiast do śrub stopowych pierścieni potrójnych. W przypadku szyny 49E1 zalecane jest stosowanie pierścieni podwójnych tylko do śrub stopowych, nie stosuje się natomiast pierścieni do wkrętów.

 

 
  •  na podkładzie strunobetonowym:

1. szyna
2. przekładka podszynowa
3. śruba stopowa
4. łapka
5. wkręt mocujący
6. nakrętka
7. pierścień sprężysty
8. podkładka żebrowa
9. dybel

* Podkładka żebrowa 2 otworowa.
** D la szyny 49E1 zalecane jest stosowanie pierścieni sprężystych podwójnych pod śruby stopowe. Dla szyny 60E1 pod wkręty zalecane jest stosowanie pierścieni dwuzwojowych, natomiast pod śruby stopowe pierścieni sprężystych potrójnych.

b) Przytwierdzenie z łapką sprężystą typu Skl-12


Przytwierdzenie śrubowo-sprężyste jest zmodyfikowaną wersją przytwierdzenia śrubowego. Sprężysta łapka Skl-12 dociskająca szynę do podkładu ma właściwości tłumiące drgania spowodowane wibracjami powstałymi na skutek przejazdu taboru. Łapki sprężyste są wykonane z pręta o średnicy 13 mm ze stali gatunku 50S2 lub 40S2.

1 szyna
2 przekładka podszynowa
3 śruba stopowa
4 łapka Skl-12
5 wkręt mocujący
6 nakrętka
7 pierścień sprężysty
8 podkładka żebrowa
9 podkładka ULS

* Podkładka żebrowa 4 lub 6 – otworowa,
** D la szyny 60E1 pod wkręty zalecane jest stosowanie pierścieni dwuzwojowych, natomiast
nie stosuje się ich do szyny 49E1.

 

c) Przytwierdzenie z łapką sprężystą typu SB.

W wyniku dużego zapotrzebowania na trwałe i łatwe w montażu przytwierdzenie szyn, zaprojektowano, najczęściej stosowane w Polsce, przytwierdzenie z łapką sprężystą SB. Takie rozwiązanie zapewnia uzyskanie redukcji powstałych drgań oraz pełną elektroizolację.

Przytwierdzenie z łapką sprężystą SB stosowane jest tylko do podkładów strunobetonowych.

1 szyna

2 łapka sprężysta SB
3 wkładka elektroizolacyjna
4 przedkładka podszynowa
5 kotwa

* Typ przekładki zależy od rodzaju podkładu – tabela poniżej.

d) Złącza szynowe

Spółka w swojej ofercie posiada również akcesoria do łączenia szyn, wykorzystywane w przypadku toru klasycznego, w którym szyny łączone są ze sobą za pomocą pary łubków skręconych śrubami łubkowymi i nakrętkami z pierścieniami. Rodzaj złącza determinuje dobór pozostałych elementów.

Złącza szynowe należy wykonywać z zachowaniem odpowiednich luzów w stykach. W zależności od projektu wykonuje się złącza szynowe podparte lub wiszące. W przypadku połączenia podpartego, stosowane są zespoły podzłączowe, wykonywane z dwóch podkładów, skręconych śrubami M24x585.
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd